måndag 6 oktober 2014

Flummet vinner mark

Nedanstående är från SCA:s VD under ett seminarie

Jan Johansson pratade om att ledarskap, prestationsdriven kultur, hållbarhet och starkt varumärke är några nyckelfaktorer som bidrar till framgång för SCA. Jan sa ”Jag investerar inte i maskiner, utan i människor” och betonade att SCA tidigare var präglad av en typisk ingenjörsmiljö, men att det nu råder en prestationskultur där ledarna skall vara inspirerande förebilder.

Jag begriper inte riktigt vad han menar. Skulle ingenjörer inte fokusera på prestationer? Och om man nu inte ska fokusera på ingenjörsmiljöer längre, vad tänker man utveckla och sälja?

Jag tycker att detta luktar hum-bug lång väg. Det är ett klart utslag av att alltför många snackpåsar får allt större inflytande. Det sprutar ut diverse folk från våra universitet och högskolor, med examina som i bästa fall har någon form av verklighetsförankring och som bygger på empiri.
Dessa människors främsta gåva är ofta munlädret och just munlädret är ofta det som värderas högst inom många organisationer. Vilket gör att man sakta men säkert driver mot en miljö när allt handlar om att snacka processer, kreativitet (se tidigare inlägg Här & Här) och andra ”mjuka” värden.

Jag sökte ett jobb en gång, till min glädje fick man göra diverse tester inkluderat rena begåvningstester. Jag scorade i 99 percentilen på dessa och de hade aldrig sett något liknande. Gällande baskunskaper var jag också mkt kvalificerad. Fick jag jobbet? Nix. Hörde i efterhand att en känd snackpåse hade fått jobbet. Denne kommer säkert producera mkt dynga av rätt sort i en miljö som inte värderar begåvning. Kanske en sådan miljö som SCA är på väg att införa? Jag är i efterhand glad att jag inte fick jobbet då jag inte skulle stå ut med att jobba i en sådan organisation. Man kan dock undra varför de använder sig av dylika test när man inte tar hänsyn till resultatet.
Det ovanstående är ett resultat av den havererade skolan och att man pressar allt mer folk igenom högre utbildningar. Även de innovativa dumskallarna får nuförtiden en examen i något lämpligt ämne. Eftersom de sällan genomskådas, stiger de snabbt i grad och rekryterar fler av samma sort.

Det kommer inte bli bättre i framtiden då den rödgröna röran med all säkerhet kommer inflatera utbildningarna och dess värde ännu mer.
Jag är säker på att vissa vettiga företag i framtiden kommer lägga all vikt på att testa de sökande utan och innan med relevanta kunskaps- och begåvningstest då det kommer vara omöjligt att dra några slutsatser av ett CV. Flertalet kommer dock tåga på rakt in i dimman av tro och tyckande.

PS
SCA är nog ingen vidare bra långsiktig placering.
DS

2 kommentarer:

  1. Ett företag går igenom faser på samma sätt som en människa. När ett företag har blivit gammalt har de anrikat stora tillgångar men kanske har det sätt man tjänar sina pengar blivit föråldrat (typ tidningspapper). Företaget kan då lägga ned verksamheten som tjänat in pengarna och istället leva på att förvalta pengarna som finns i skattkistan. Då behövs inte ingenjörer. Det är väl kanske där SCA befinner sig.

    Alternativet skulle vara att förnya sig. Använda sina pengar till att skapa nya livskraftig verksamhet. Att bli ung på nytt. T ex skulle man kunna konvertera sina gamla tidningspappersbruk till kartongframställning och utveckla nya förpackningskoncept. Eller så hittar man på något annat som fiberråvaran kan användas till. Då behövs ingenjörer.

    Vilken väg väljer SCA?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra reflektion. Även om man väljer förvaltning behövs dock kompetens, inte flum.

      Radera