onsdag 1 oktober 2014

Statsstödd ter(r)orism?

Av rubriken kan man tro att detta inlägg handlar om Irans stöd till Hizbollah eller något liknande upplägg i Långtbortistan.

I själva verket handlar det om att svenska skattemedel via olika bidrag till personer & organisationer, direkt eller indirekt kanske stödjer Daesh (fd IS ISIS ISIL).

På SVT kan man läsa om en grupp som rekryterar folk till Daesh. SVT länk
Enligt uppgift rör det sig om "unga systrar".

Arrangemanget nedan hölls med Hussein Hamad. Densamme fick 500 000 av Ungdomsstyrelsen för något projekt om islamofobi. Hur redovisningen av varje krona ser ut vet jag ej. Historiskt har jag dock noterat att staten har noll koll på vart pengarna tar vägen i dyliga bidragsprojekt.



 
Såg även nedanstående på Twitter idag.
 
 
Nedan ett utdrag ur Ungdomsstyrelsens årsredovisning. Det slussas ut en hel del pengar. Mkt går naturligtvis till erkända etablerade mottagare, men jag tar det inte för otroligt att en del pengar hamnar fel.




Det ovanstående är inga bevis på att pengar direkt gått till Daesh rekrytering, men jag får en obehaglig känsla då man ser vilka som samarbetat med "unga systrar". Lägger man därtill den flera gånger bevisade inkompetensen hos olika statliga bidragsgivare, växer obehaget.

Jag har inte tid att rota i detta, men om någon känner sig manad så publicerar jag gärna eventuella resultat. Ingen vore gladare än jag om det visar sig att allt gått rätt till.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar