onsdag 9 december 2015

Drakar & Demoner - Äventyrsspel

När jag var yngre spelade vi ofta rollspel, under ett antal år samlades vi kring tärningarna, tabellerna och karaktärskorten hemma hos någon av mina kompisar. Vi hade ofta samma spelledare, en ganska hård sådan. Dog man så dog man och det var aldrig tal om att få välja ras eller färdigheter själv. Allt skulle lottas fram med hjälp av tärningarna. Allt som oftast blev man någon form av människoras, jag hade även en ganska argsint dvärg (jag har fortfarande kvar karaktärskortet i den slitna D&D lådan) som hette Gimli (surprise surprise). Dessvärre blev jag aldrig Alv, den ras jag var mest sugen på. Men men man kanske får chansen att ta upp rollspelstråden vid tillfälle igen och slå en Alv.

Nu släpps boken Äventyrsspel. Bara omslaget ger mig rysningar, den bilden var liksom alltid startpunkten för att ett nytt äventyr skulle ta sin början. Vi bökade ihop oss, kände på tärningarna, tog fram de nötta karaktärsbladet och gjorde oss redo. Karaktären på bilden var lite sinnebilden av hur jag såg att jag själv såg ut, eller snarare ville se ut. Vanligtvis var man ju någon illa utrustad trashank med en Stav (1T8+1 i skada om jag minns rätt).

Boken kommer ut den 21 december och kan förhandsbokas hos CDON på länken nedan. Bokus och adlibris har den inte för bokning än. Jag uppdaterar sidan när den släpps hos övriga handlare.

CDON - Äventyrsspel


Jag har beställt mitt ex och kommer gräva ner mig i soffan med en glögg och minnas svunna tider med hjältar & svartalfer, långt bort från dagens kaotiska samhälle med kriser till höger och vänster.

Äventyrsspel – boken (formgivare: Dan Algstrand, illustration: Michael Whelan)


Tidigare i december kom även boken "Finna dolda ting" ut. Den har liknande tema men handlar mer om fenomenet rollspel, blev folk satanister etc. Ni minns väl moralpaniken som härjade i media då?

Den kan ni köpa hos

BOKUS- Finna dolda ting

CDON - Finna dolda ting

Adlibris - Finna dolda ting

Finna dolda ting : en bok om svensk rollspelshistoria (häftad)

Äventyrsspel : bland mutanter, drakar och demoner (Inbunden)


ps

köper ni boken via ngn av länkarna ovan får jag 5-6 spänn. Så dont quit your dayjob är en bra sammanfattning för oss bloggare

ds


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar